Az ökumenikus imahét véget ért, s előttünk áll
az ökumenikus világimanap márciusi alkalma. A címben azt írtam, két ünnep
között vagyunk. Igen, ünnepnek tartom nemcsak én, hanem Istennek hála rajtam
kívül sokan mások az ökumenikus szervezésű imaórákat. S nemcsak azért, mert
ilyenkor több lelkész is szolgál, hanem valóban ünnepi érzése van a lelkünknek,
s nem a bennünket elválasztó dolgokra koncentrálunk, hanem mindarra, ami
összeköt.
Mégis vannak, akik nem akarnak így ünnepelni. „Maradjunk
csak a saját berkeinken belül „– tanácsolják. Az, hogy felekezetekre
szakadozottan él az egyház, a mi emberi nyomorúságunk. Mert Krisztus ugyan nem
részekre szakítható, de mi mégis megpróbáljuk. Olyan dolgot erőltetünk, ami a
mi emberi elképzeléseinknek felel meg, s elfelejtünk arra figyelni, hogy mit is
hagyott ránk a mi Urunk? Jézus, amikor elhívta a tizenkettőt, akkor egyesével
megszólította őket, s a kérése ennyi volt : „Jer és kövess engem!” Nem azt mondta,
hogy majd ha olyan leszel, mint Péter, az első, akkor a tizenkettő közé
számláltathatsz. Nem akarta, hogy egyformák legyenek, hogy hasonuljanak, csak
kért, hogy egymást szeressék és egyek legyenek. Mármint az Isten akaratának
keresésében, az Ő követésében, a szeretet megélésében. Ne versengjenek, ne
méregessék egymás képességeit , ne egymáshoz hasonlítgassák magukat, mert nem
ez a mérce. Az egyháztörténet tanúsága szerint
sajnos azóta is minden nemzedék beleesik ebbe a hibába: ki az első, ki a
különb, a jobb, a krisztusibb?
De félreértjük azt is, amikor Krisztus azt
mondja, azért imádkozik, hogy egyek legyünk. Valaki azt kérdezte egyszer, hogy
össze akar mosni bennünket? Dehogy! Nem akarja, hogy adottságainkat,
adományainkat elszíntelenedve adjuk fel identitásunkat. Azt szoktam mondani,
hogy Isten egy gyümölcsös tálon szeretne látni bennünket, s nem akar
összeturmixolni. A gyümölcsös tálon minden gyümölcsnek látszik a formája,
érződik az illata. A maga szépségével hívogat, zamatával fog meg bennünket, s
ha almára vágyunk , nem fogunk a banán után nyúlni. De attól még a banán is
igazi gyümölcs, s a tál dísze, ékessége. A turmixban nem tudjuk külön válogatni
a körtének, vagy a szőlőnek a zamatát,
formáját. Az már összemosódott. De Isten nem egy összemosódott masszává akar
tenni, hiszen nem annak teremtett. Az már emberi alkotás.
Hogy egyek legyünk Krisztus szándéka szerint,
azt jelenti, hogy nem ócsároljuk a másikat, nem nézzük le szokásait, nem
tartjuk magunkat különbnek, hanem tiszteljük benne Isten elhívottját. Aki
ugyanúgy olvassa a Szentírást, aki ugyanúgy hiszi, hogy Jézus az Isten Fia,
Megváltónk , aki ugyan úgy vallja, hogy egyedül Ő az út az üdvösségre.
S itt megint egy nagyon lényeges részhez érkeztünk. Az ökumené ugyanis
a Krisztus hívők közössége. Európa nyugati felén szeretik ezt felhigítani, s
beszélnek ökumenikus közösségről a muszlimokkal. Olyan nincs. Csak azokkal
élhetünk ökumenikus közösségben, akik Krisztust Megváltónak vallják, s nemcsak
egy prófétának, vagy a legjobb embernek. Végig kell imádkozni az Apostoli
Hitvallást, melyben eleink szépen összefoglalták ezt. Igy roppant zavaró,
amikor valaki kellő ismeret hiányában arról beszél, hogy az pl. unitáriusokkal
ökumenikus istentiszteleten voltak együtt. Istentiszteleten, de nem
ökumenikuson.
Évtizedek óta dolgozom együtt a Magyarországi
Ökumenikus Tanács Női Bizottságában más felekezetű asszonyokkal. S elmondhatom,
hogy gazdagító minden egyes találkozásunk, közös imádságunk, vagy programjaink szervezése.
Más szavakkal imádkozunk, másképp kulcsoljuk össze a kezünket, mások az
énekeink, másképp néznek ki a templomaink belülről, s az ő lelkészeik nem
hordanak palástot, de mivel Jézus Krisztust valljuk egyedüli közbenjárónknak, s
valljuk, az ő váltsága a záloga annak, hogy nekünk reménységünk lehet az örök
életben, így remekül megértjük egymást. S igaz testvéri közösségben tudunk
együtt lenni. Nemcsak egy imaóra erejéig, hanem őszintén tiszteljük egymást,
megosztjuk s örömeinket, bánatainkat, számon tartjuk egymás programjait,
látogatjuk egymást, s közösen szervezzük a Világimanapot is.
Ehhez persze arra is szükség van, hogy tudom,
miért vagyok református, s a másik is tisztában van baptista, vagy ortodox mivoltával. Nem egymást akarjuk áttéríteni egyik
felekezetből a másikba, hanem azzal az egészséges kíváncsisággal fordulunk a
másik felé, hogy meg szeretnénk ismerni az ő felekezetének szokásait, rendjét,
tanítását. S ha lelkek mentéséről van szó, nem veszünk össze, hogy kinek a híve
legyen az újonnan megért, hanem arra figyelünk, hogy élő közösséget tudjunk
ajánlani a lakóhelyéhez legközelebb, hogy be tudjon tagolódni a Krisztus
testébe. Mert ez a lényeg, s nem az, hogy a lábhoz, vagy a kézhez
csatlakozik-e!
Valaki azt kérdezte tőlem nemrégen egy ökumenikus
alkalmon, hogy meg tudnám mondani, mik az ökumené buktatói? Csak azt tudtam
mondani, hogy a szűkkeblűség. Hiszen aki csak magával, a saját felekezetével
van elfoglalva, befelé fordulóvá lesz. Az igazi Krisztuskövető pedig azok fele
fordul, akiknek szükségük van arra, hogy megismerjék Istent, az Ő szeretetét,
irgalmát. Aki csak önmagával foglalkozik, az nem tölti be a Krisztus törvényét,
hiszen elzárkózó, ítélgető, kizáró magatartásúvá válik. Jézus pedig nem ezt
szeretné, hogy ilyenek legyünk.
Ez nem azt jelenti, hogy ne legyünk jó
reformátusok. Sőt! Arra nagyon is törekednünk kell, hogy necsak színből, de
szívből tartozzunk saját felekezetünkhöz. Necsak megismerjük a Heilderbergi
Kátét, mint olvasmányt, de tanításait szívjuk magunkba, s jegyezzük meg
mindazokat az Igéket, melyeket reformátor őseink a Szentírásból idéznek, mikor
egy-egy káté kérdésre megfogalmazzák a választ.
Hiszem és vallom, s igyekszem is úgy élni,
hogy életemen látszódjék, szeretem a más felekezetű embertársaimat. Nemcsak így
az ökumenikus imahét és imanap táján, hanem életem minden napján. Ha találkozom
velük utcán, boltban, szívből tudok örülni a találkozásnak. Tisztelem és
becsülöm őket. Az a tapasztalatom, hogy a mai világ embere előtt ez a hiteles
keresztyén magatartás. Persze Pál apostol is erről ír már, amikor arra inti a
korintusikat, hogy ne azzal kérkedjenek, hogy én Pálé vagyok én meg Apollósé,
mert nem ez a lényeg. Krisztuséi vagyunk-e? A mi életünkben, itt a
XXI.században is égető kérdés ez, hiteles-e keresztyénségünk? Mert senkit nem
erőltethetünk arra sem rendelettel, sem parancsszóval, hogy fogadja el
érvelésünket, csak meggyőzhetjük életünk példájával: akik Krisztus tanítványai
, azok szeretik egymást.
Valaki azt mondta, sokat változott városunk ,
amióta az ökumenikus imaheteket tartjuk, immár 27 éve. Mert szeretik egymást a
papok, s ez a példa segített abban, hogy a felekezetek közti elválasztó fal
lassan leomoljon. S szeretik egymást a felekezetek tagjai is.
P.Tóthné
Szakács Zita
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése