Megjelenik – e, s ha igen, hogyan jelenik meg az élő evangélium a magyar kortárs irodalomban? Hogyan jelenik meg egy közel keleti versstíluson keresztül?
Ezt a kérdést hivatott az alábbi írás boncolgatni, fejtegetni, Fodor Ákos, ma élő kortárs költőnk haiku költészetén keresztül.
Ezt a kérdést hivatott az alábbi írás boncolgatni, fejtegetni, Fodor Ákos, ma élő kortárs költőnk haiku költészetén keresztül.
Fodor Ákosról: Budapesten született 1945. május 17én. Kortárs irodalmunk egyik kiemelkedő alakja, költő és műfordító, a magyar haiku egyik legnagyobb ma élő mestere. A haikuról: A 7. században virágzó tanka japán népköltészetből – némi kínai hatással vegyülve formálódott ki. Öt sorból álló, 57577 szótagszámú vers, melynek az első három sora egy látvány, és annak az előidézett benyomását írja le, majd pedig a befejező két sor e látványra, érzésre, hatásra adott reflexió, azaz válasz, visszatükrözés.
Axióma:Görög eredetű szó, jelentése: alaptétel, alapigazság, aminek hitelességét senki nem vonja kétségbe.
Axióma:Görög eredetű szó, jelentése: alaptétel, alapigazság, aminek hitelességét senki nem vonja kétségbe.
AXIÓMA
Akiben Isten
hisz: teljesen mindegy, hogy
hisze Istenben.
Ebben a versben olyan evangéliumi igazságot, alaptételt állít elénk és fogalmaz meg a költő, amely első látásra szíven üti az olvasót és gondolkozásra készteti. Vizsgáljuk meg kicsit közelebbről. „Hogyan is van ez?” fogalmazódik meg a kérdés. „Ha Isten hisz valakiben, akkor valójában teljesen mindegy, hogy az illető hisze Istenben?” A válasz: igen. Fodornál határozott igen. Ebben a 17 szótagból álló igazságban két gondolatot tudunk megkülönböztetni. Az első, hogy Isten igenis tud hinni bennünk emberekben, és akar is hinni bennünk. Ez nem rajtunk múlik. Ez az Isten egyedüli döntése. Mi ettől teljesen függetlenek vagyunk, nem a cselekedeteink alapján „bizonyítjuk” Istennek, hogy mi alkalmasak vagyunk arra, hogy Ő higgyen bennünk. Ő ezt már egyszer eldöntötte. Ez az Ő isteni szuverenitásából jön. Fodor alapigazsága megegyezik a Bibliából ismert történetek üzenetével. Például, ott van Mózes, aki megmondta Istennek, hogy ő nem tud úgy beszélni,hogy az hatásos legyen a fáraó előtt, Isten mégis hitt benne, és tudta, hogy képes lesz véghez vinni az Ő akaratát. Mellé adta segítségül Áront is. Vagy ott volt Jeremiás próféta, aki nagyon fiatalnak érezte magát a szolgálatra. Isten mégis azt mondta neki, hogy ne féljen, menjen oda ahová csak küldi. A második gondolat, amit megfogalmaz a költő, hogy igazából teljesen lényegtelen, hogy az Isten kegyelmében (hitben) lévő személy, hisze magában Istenben. Vagyis a „viszonthit” nem szükséges, sőt a költő azt mondja, hogy „teljesen mindegy”, a döntés, a lényeg, a bizalom Istennél van. Isten belénk vetett bizalma mindenen átívelő és minden emberi erőfeszítést felülmúl. Amit kiemelnék, az az a finomság, ahogy a költő megfogalmazza ezt az igazságot. Nem azt mondja, hogy „nem kell hinnie” a „kiválasztottnak” az élő Istenben mert egyébként, úgy is teljesülne az Isten akarata, hanem azt mondja, hogy „teljesen mindegy”. Egy olyan tükröt tart, mely az Istenbe vetett bizalmunkat, és az Ő belénk vetett bizalmát hasonlítja össze, helyezi szembe egymással. A reményvesztettség, a kételkedés napjaiban nagyon komoly, bátorító üzenettel bír ez a költemény. S hogy mennyire evangéliumi, mennyire valós és Isten szerinti mindaz amit Fodor Ákos megfogalmaz ebben a versben, egy bibliai igével támasztom alá: „mert az Istennek semmi sem lehetetlen.” ( Lk. 1,37)
AXIÓMA
ki nem vigasztal
meg, mikor megbántottad
az nem is szeret
Fodor Ákos verseit tanulmányozva megállapítottam, hogy sok 23 soros írása az élet, talán egyik legfontosabb gondolata, tétele, lételeme körül forog. Ez pedig nem más, mint a szeretet. (Isten mikor emberré lett értünk, új parancsolatot adott nekünk. Szeressünk! „Szeresd felebarátodat mint magad”, mondja Jézus Máté evangéliumának 22. részében.) A fenti két vers a szeretet tulajdonságát,tulajdonságait és a szeretet „nem cselekvésének” következményeit tárja elénk. Bár e két vers témája egy s ugyanaz, az üzenetet tekintve mégis szétválasztanám őket. Az első haiku axióma, a szeretet tulajdonságáról szól, egy olyan cselekedeten keresztül, mely mégsem szeretetből fakad. A költő ebben a versben a legszélsőségesebb példát mondja nekünk. Ha megbántunk valakit, aki nem vigasztal meg bennünket, az valójában nem szeret. Első olvasásra ellenkezést vált ki az olvasóból Fodor Ákos e remekbe rímekbe szabottja. Mondhatnám erre, hogy „Ugyan, miért is akarom elvárni a másiktól, hogy megvigasztaljon, ha egyszer én voltam az, aki megbántottam?! Ez annyira nem logikus.” A szeretet logikus? Le tudom vezetni, hogy mit miért teszek, és valóban lépésrőllépésre végigviszem, levezetem a tetteimből (szeretet cselekvése) fakadó következményeket? Nem. Mert nem egy program vagyok, ami egyenleteken épülve,racionálisan és pontosan egy megadott feladatot hajt végre. A szeretet nem egy logikus cselekvés. Logikus és helyes volt, hogy Krisztus meghalt értünk? Nem. De megtette. Miért? Mert szeretett. Ha Krisztus képes volt meghalni értünk, akkor nekünk miért „fáj” annyira, hogy mi legyünk azok, akik megvigasztaljuk a másikat, annak ellenére, hogy ő volt az, aki megbántott? Bekezdésemet úgy kezdtem, hogy ez a vers a szeretet tulajdonságáról szól. Mi az igaz szeretet? Pál apostol a Korinthusibeliekhez írt levelének 13. részében ezekkel a szavakkal, tulajdonságokkal ruházza, öltözteti fel a szeretetet, még pediglen így; türelmes, jóságos, nem irigykedő, nem kérkedő, nem bántó, nem haragos, nem rója fel a rosszat. Ezen tulajdonságok mindegyike megbújik a sorok mögött Fodornál, ráadásul mindezek egyetlen egy cselekvés mögött állnak. A vigasztalás cselekvése mögött. Még egy evangéliumi vonatkozást vehetünk észre a vers kapcsán. Jézus kérdezi; „Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi a jutalmatok?” (Mt. 5;46) Milyen könnyű azt szeretni, aki szeret engem, nem igaz? Akkor tudok megbocsájtó, kedves, türelmes, engedelmes, nem kérkedő, alázatos lenni és maradni. De ha olyan valakit „kell” szeressek, aki megbántott, máris elvész minden „szeretettulajdonságom”.
Ami összegzésként elmondható, hogy az evangéliumi üzenet, a szeretet és a megbocsájtás, e kettő, mennyire jelen van, milyen szorosan áll egymással ebben az axiómában. Hiszen a vigasztalás már alapjában feltételezi az olvasóban, hogy az, aki vigasztal, megbocsájtott. Micsoda zsenialitás ez. Mégis miután kimondta ezt az igazságot, magára hagyja az olvasót. „Gondolkozz el, barátocskám!Te tudsz így cselekedni? Neked sikerül megvigasztalni azt, aki megbántott téged? Tényleg tudsz szeretni? S ha te vagy az, aki megbántott valakit és nem vigasztalnak meg, akkor valóban szeretett vagye? Valóban szerete téged az, akit megbántottál?” Fodor Ákos nem oldja fel az olvasóban keletkezett gócot, hanem lezárja. Ő elmondta az evangéliumi igazságot, az, hogy ezzel tudunk azonosulni, vagy sem az a mi, az én szuverén dolgom. Ő nem erőlteti ránk az igazság cselekvését ő amit megtehet megteszi; elmondja és pont.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése